Assalamualaikum

MENGENALI BLOG INI

My photo
Laman blog ini muncul sebagai galeri maklumat untuk menjadi tatapan seisi keluarga Allahyarham HAJI YEOP MAJLIS BIN PANDAK MOHID yang berada di seluruh negara. Allahyarham Yeop Majlis merupakan seorang Mualim/Ulamak yang begitu dikenali terutamanya di negeri Perak. Semasa hayatnya beliau sering dijemput untuk menyampaikan siri pengajian/kuliah di beberapa buah masjid dan juga surau/madrasah di seluruh negeri Perak. Sebagai Guru Agama, Haji Yeop Majlis dihormati bukan sahaja di kampung halamannya di Lambor Kanan (Parit, Perak) malah meliputi daerah-daerah lain di negeri Perak Darul Ridzwan. Haji Yeop Majlis Bin Pandak Mohid Bin Tok Gembira Kulup Lokeh Bin Tok Gembira Kulup Karim Bin Imam Anjang telah kembali ke rahmatullah pada 10 November 1979 dalam usia 78 tahun. Allahyarham dikurniakan 29 orang anak hasil perkahwinannya dengan tiga orang isteri. Empayar keluarga Yeop Majlis kini kian membesar dengan pertambahan bilangan cucu dan cicit serta piutnya.

RAKAN SERUMPUN

Saturday, June 28, 2014

PROF DATO' DR BURHANUDDIN YEOP MAJLIS DILANTIK FELO AKADEMI SAINS MALAYSIA

Oleh Abdul Rahman Hashim

Profesor Dato' Dr. Burhanuddin Yeop Majlis

Profesor Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis merupakan di antara 21 orang tokoh sains negara yang diumumkan sebagai felo baharu Akademi Sains Malaysia pada mesyuarat agung tahunan ke-19 ASM yang diadakan pada Mei 2014 lepas.

Selain Dr Burhanuddin mereka juga termasuk bekas Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi Malaysia Datuk Dr Yap Kok Seng, Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia (Frim) Datuk Dr Abd Latif Mohmod dan Naib Canselor Universiti Teknologi Petronas Datuk Ir (Dr) Abdul Rahim Hashim.

Tokoh lain yang turut diumumkan ialah Prof Dr Agamutu Pariatamby dari Universiti Malaya, Prof Dr Jinap Selamat, Prof Dr Shamshuddin Jusop dan Prof Dr Tan Soon Guan dari Universiti Putra Malaysia. Mereka dipilih sebagai felo kerana sumbangan cemerlang masing-masing dalam bidang biologi, sains pertanian dan alam sekitar di negara ini. 

Sementara itu Profesor Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis yang juga Pengarah Institut Microengineering & Nanoelectronics (IMEN) dari UKM itu dilantik kerana menghargai sumbangannya dalam bidang Kejuruteraan dan Sains Komputer; manakala Prof Dr Abdul Rahman Mohamed, Prof Datuk Ir Dr Abdul Wahab Mohammad, Prof Datuk Ir Dr Badhrulhisham Abdul Aziz dan Ir Lalchand Gulabrai pula dilantik kerana sumbangan mereka dalam bidang yang sama.

Kepada Profesor Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis, kami seluruh warga 'Rumpun Yeop Majlis' mengucapkan tahniah dan syabas di atas pelantikan ini yang telah mengharumkan nama baik keluarga Yeop Majlis.

No comments:

Post a Comment