Assalamualaikum

MENGENALI BLOG INI

My photo
Laman blog ini muncul sebagai galeri maklumat untuk menjadi tatapan seisi keluarga Allahyarham HAJI YEOP MAJLIS BIN PANDAK MOHID yang berada di seluruh negara. Allahyarham Yeop Majlis merupakan seorang Mualim/Ulamak yang begitu dikenali terutamanya di negeri Perak. Semasa hayatnya beliau sering dijemput untuk menyampaikan siri pengajian/kuliah di beberapa buah masjid dan juga surau/madrasah di seluruh negeri Perak. Sebagai Guru Agama, Haji Yeop Majlis dihormati bukan sahaja di kampung halamannya di Lambor Kanan (Parit, Perak) malah meliputi daerah-daerah lain di negeri Perak Darul Ridzwan. Haji Yeop Majlis Bin Pandak Mohid Bin Tok Gembira Kulup Lokeh Bin Tok Gembira Kulup Karim Bin Imam Anjang telah kembali ke rahmatullah pada 10 November 1979 dalam usia 78 tahun. Allahyarham dikurniakan 29 orang anak hasil perkahwinannya dengan tiga orang isteri. Empayar keluarga Yeop Majlis kini kian membesar dengan pertambahan bilangan cucu dan cicit serta piutnya.

RAKAN SERUMPUN

Friday, December 29, 2017

MEMOIR BURHANUDDIN YEOP MAJLIS

Oleh Abdul Rahman Hashim


Memoir Burhanuddin Yeop Majlis merupakan sebuah buku autobiografi yang mencatatkan suatu legasi kecemerlangan dalam dunia 'Nanoteknologi dan Semikonduktor' yang menjadi kebanggaan negara. Profesor Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis merupakan tokoh teknokrat yang berjaya mencetuskan pembaharuan dalam dunia mikroelektronik di negara ini; beliau merupakan Pengarah Insitut Kejuruteraan Mikro dan Nanoelektronik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). 

Burhanuddin Yeop Majlis dilahirkan pada 20 Ogos 1955, seorang anak jati kelahiran Kg Teluk Pedayong, Lambor Kanan, di Parit, Perak. Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan Lambor Kanan dan melanjutkan pelajarannya di peringkat menengah di SMK Dato' Abdul Rahman Yaakup (SMDARY), Bota Kanan sehingga ke tingkatan 5 sebelum melanjutkan pelajaran dalam tingkatan 6 di Sekolah Menengah Sri Perak, di Teluk Intan sehingga tahun 1974. 

Beliau melanjutkan pengajiannya di UKM pada tahun 1975 sehingga tamat pada tahun 1979 dengan memperolehi ijazah sarjana muda dengan kepujian dalam bidang fizik (elektronik). Beliau pernah menjadi tutor di unit elektronik, Fakulti Sains UKM; seterusnya berjaya pula memperolehi Msc dalam bidang mikroelektronik dari University of Wales pada tahun 1980. TIdak setakat itu sahaja, Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis juga berjaya memperolehi PhD dalam bidang yang sama di University of Durham, UK dalam tahun 1988, setelah lima tahun bertugas sebagai pensyarah.





Keluarga Yeop Majlis berbangga dengan pencapaian yang diperolehi oleh Profesor Dato' Dr Burhanuddin Yeop Majlis. Kami mendoakan agar ilmu yang diperolehi ini akan dapat dimanfaatkan oleh anak bangsa demi masa depan #Negaraku.

No comments:

Post a Comment